Сарадња са породицом се одвија кроз одређене облике и садржаје, што доприноси развијању партнерског односа вртића и породице.
Партнерски однос са породицом, вртић гради кроз:
- узајамно поверење и поштовање;
- емпатију, уважавање мишљења других;
- сталну отворену комуникацију и дијалог;
- препознавање и уважавање доприноса и снага породице ;
- заједничко доношење одлука и спремност на компромисе и промене.
Вртић као основни носилац институционалног васпитања, има функцију допуне породичном васпитању, пружања подршке и оснаживања васпитне улоге родитеља. У први план је постављено разумевање потреба породице у односу на збрињавање деце, уједначавање васпитних поступака у вртићу и породици и активно интерактивно учешће родитеља у реализацији програмских садржаја.Тиме се постижу дуготрајни, позитивни ефекти у одрастању деце.
На основу праћења ефеката васпитно-образовног рада, истичемо да су ефекти за дете били дуготрајнији и позитивнији онда када је породица у већој мери била укључена у живот и рад вртића.
Сарадња са породицом се остварује у складу са следећим циљевима и задацима:
ЦИЉ | ЗАДАЦИ |
Неговање отворености ка породици | – Систематско укључивање родитеља у рад вртића
– Развијање таквог система васпитања и образовања који подраумева једнакост за све и тиме отвореност ка свакој породици – Уједначавање квалитета сарадње са породицом, у свим вртићима Установе |
Интезивирање интерактивних облика сарадње | – Активно учешће родитеља у деловима планирања рада васпитне групе, вртића, Установе, сарадње са непосредним окружењем
– Активно учешће родитеља у припремама и реализацији одређених активности са децом: радионицама, приредбама, манифестацијама – Учешће родитеља у трибинaма, округлим столовима, дискусионим групама. |
Унапређивање стручне подршке родитељима | – Иновирање модела информисања: информативних паноа, кутка за родитеље, флајера
– Стварање могућности за индивидуалне разговоре родитеља са васпитачем и стручним сарадницима – Организовање општих и групних родитељских састанака |
Развијањем и неговањем сарадње вртића и породице остварује се вишеструка корист ( за дете, родитеље и васпитаче):
- Детету се омогућује лакша адаптација на вртић, квалитетан процес социјализације и прихватања социјалних норми; обезбеђује се повезаност и континуитет породичног и институционалног васпитања;
- Родитељима се пружа сигурно и безбедно место збрињавања детета; континуитет породичног и институционалног васпитања; оснаживање и усавршавање родитељских вештина; боље упознавање свог детета ван породичног окружења;
- Сарадњом са породицом, васпитач има подршку у планирању и реализацији васпитнообразовног рада; јача своје професионалне компетенције;
- Васпитач упознаје родитеље и навике из породице;
- Васпитач добија информације о детету и његовом развоју интересовањима и потребама.
Облици сарадње са породицом
Непосредна комуникација
- Током организоване посете породице вртићу пре почетка програма за дете
- Сусрети приликом одвођења и довођења деце
- Телефонски позиви
- Индивидуални разговори у циљу успостављања добре комуникације и обавештености о дечјем развоју и напредовању.
- Родитељски састанци
- Посета васпитача породици
Писана комуникација:
- Индивидуалне бележнице
- портфолиа
- брошуре и флајери
- поруке
- визуелна презентација преко паноа
- кутија за сугестије
Учешће родитеља у раду са децом
- посетилац
- помоћник
Активности родитеља у вртићу
- члан родитељског савета
- групне подршке
Фотографија преузета са сајта http://old.zena.rs